Ο Αρχιεπίσκοπος της αγάπης,των έργων,της προσευχής,της ιστορικής έρευνας.
Πορεύεται με πυξίδα την αγάπη του στο Θεό και τον πλησίον. Έτσι συνεχίζει την πορεία του στα πέρατα της αγάπης, με ελλιμενισμό στα ουσιώδη της ζωής, με εν – συναίσθηση των αναγκών, του αγώνα και της αγωνίας, των ανθρώπων, λαού και αρχόντων, που ο Θεός του εμπιστεύτηκε.
Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. κ. Ιερώνυμος Β΄ (κατά κόσμον Ιωάννης Λιάπης) γεννήθηκε το έτος 1938 στα Οινόφυτα Βοιωτίας.
Είναι ο 20ός Προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος από της ανακηρύξεως του αυτοκεφάλου της, με τον τίτλο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος.
Έχει διατελέσει Ηγούμενος των Ιερών Μονών Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Σαγματά και Οσίου Λουκά Βοιωτίας, Γραμματέας και κατόπιν Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος και Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας.
Είναι Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, του ανώτατου θεσμικού οργάνου διοίκησης της Εκκλησίας της Ελλάδος, καθώς και της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.
Έχει διακριθεί για τις περιβαλλοντικές και φιλανθρωπικές του δραστηριότητες, όπως και για την πρόνοιά του προς βοήθεια τοξικομανών, υπερηλίκων και νέων.
Τα πρώτα χρόνια
Ο Mακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος (κατά κόσμον Ιωάννης Αναστασίου Λιάπης), γεννήθηκε στα Οινόφυτα Βοιωτίας την 30η Μαρτίου 1938 και είναι το πρώτο από τα δύο παιδιά του Αναστασίου και της Δήμητρας Λιάπη. Ο μικρότερος αδελφός του ονομάζεται Αλέξανδρος. Οι γονείς του υπήρξαν ευσεβείς χριστιανοί, φιλάνθρωποι και ασχολούνταν με αγροτικές και ποιμενικές εργασίες. Υπήρξαν άνθρωποι της προσφοράς και της αγάπης. Την αγάπη τους για Τον Θεό και τον συνάνθρωπο, την μετέδωσαν και στα παιδιά τους και στον τότε μικρό Ιωάννη.
Ο Ιωάννης από την παιδική του ηλικία ήταν μέσα στην Εκκλησία και στα ακμάζοντα τότε κατηχητικά σχολεία της εποχής εκείνης, στην πόλη της Χαλκίδας, υπό την πνευματική καθοδήγηση του Γέροντα των νεανικών του χρόνων, αείμνηστου π. Βασιλείου Οικονόμου.
Ο νεαρός όμως Ιωάννης διακρινόταν όχι μόνο για την αγάπη και την αφοσίωση του στο Θεό, αλλά και για την αγάπη του στην επιστήμη της Αρχαιολογίας και την Θεολογική παιδεία.
Μετά το πέρας των εγκυκλίων σπουδών του εισήλθε στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στην Ιστορία και Αρχαιολογία της Φιλοσοφικής Σχολής, εγγράφεται στη Θεολογική Σχολή Αθηνών.
Η αγάπη για την μόρφωση και η επίπονη μελέτη του, επιβραβεύτηκαν με υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.). Πρώτος (1ος) σε Πανελλήνια κλίμακα στις Βυζαντινές σπουδές. Μετέβη για μεταπτυχιακές σπουδές στο Gratz Αυστρίας, στο Regensburg και το Μόναχο της Γερμανίας.
Εργάσθηκε ως πανεπιστημιακός βοηθός στην «Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία», δίπλα στους αείμνηστους Καθηγητές Σπυρίδωνα Μαρινάτο, Νικόλαο Πλάτωνα και Αναστάσιο Ορλάνδο.
Επίσης εργάσθηκε ως φιλόλογος καθηγητής στη Λεόντειο Σχολή της Νέας Σμύρνης, στο 9ο Νυκτερινό Γυμνάσιο Αθηνών, καθώς και στο Γυμνάσιο του Αυλώνα, μεταλαμπαδεύοντας στους μαθητές του τα νάματα της αγάπης για τον πλησίον, την πατρίδα και τον Θεό.
Εγκαταλείποντας την ακαδημαϊκή του ανέλιξη, αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά στο Θεό, εντασσόμενος στον Ορθόδοξο κλήρο, ως άγαμος κληρικός. Τον πρώτο βαθμό της Ιεροσύνης έλαβε την 3η Δεκεμβρίου 1967, χειροτονούμενος Διάκονος από τον Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας και πνευματικό του πατέρα αείμνηστο κυρό Νικόδημο στη Θήβα, λαμβάνοντας το όνομα Ιερώνυμος προς τιμήν του τότε Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου Α΄.
Στις 10 του ιδίου μήνα χειροτονήθηκε Πρεσβύτερος στην πόλη της Λιβαδειάς, λαμβάνοντας και το οφφίκιο του Αρχιμανδρίτη.
Υπηρέτησε ως Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών & Λεβαδείας (1967-1978), ως Ηγούμενος των Ιερών Μονών Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Σαγματά (1971-1977) και του Οσίου Λουκά Βοιωτίας (1977-1981), ως Γραμματεύς και κατόπιν Αρχιγραμματεύς της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος (1978-1981).
Για μακρό χρονικό διάστημα υπήρξε στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Σεραφείμ, αρχικά ως Γραμματέας και Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου, ενώ η συνεργασία τους συνεχίστηκε και το διάστημα της ποιμαντορίας του στην Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας.
Ιερώνυμος, Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας
Το 1981, έπειτα από την παραίτηση του Μητροπολίτη Νικόδημου, εξελέγη παμψηφεί από την Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας.
Η χειροτονία του σε επίσκοπο πραγματοποιήθηκε την 4η Οκτωβρίου 1981 στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αθηνών «Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου», προεξάρχοντος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Σεραφείμ. Ως Μητροπολίτης υπήρξε ακούραστος και διακρινόταν για την απλότητα και την αμεσότητά του προς το ποίμνιο.
Κατά τη διάρκεια της ποιμαντορίας του στην Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας αναπαλαιώθηκαν και ανασυγκροτήθηκαν πολλές ανδρώες και γυναικείες Ιερές Μονές.
Ανάμεσα σε αυτές συγκαταλέγονται οι ιστορικές Μονές του Οσίου Λουκά Βοιωτίας, Σαγματά, Οσίου Σεραφείμ, Μακαριωτίσσης, Ευαγγελιστρίας και Ιερουσαλήμ. Παράλληλα μερίμνησε για τη δημιουργία και λειτουργία ενοριακών πνευματικών κέντρων και κέντρων νεότητας στις περισσότερες ενορίες.
Η μέριμνά του για τους νέους, τους ηλικιωμένους και τις ευάλωτες ομάδες, τον ώθησε να δημιουργήσει ως παρακαταθήκη σπουδαίες κοινωνικές δομές.
Δημιούργησε μόνιμες κατασκηνωτικές εγκαταστάσεις στον Παρνασσό, δίπλα στην Ιερά Μονή Ιερουσαλήμ, συνδέοντας έτσι την ψυχαγωγία με την εν Χριστώ ζωή της Εκκλησίας.
Στο κοινωνικό του έργο ξεχωρίζουν επίσης η δημιουργία :
Οικοτροφείου, Ορφανοτροφείου με μορφή ανάδοχης οικογένειας (Θήβα),
Στέγης Ηλικιωμένων (Θήβα), Θεραπευτηρίου Χρονίων Παθήσεων « Ο ΑΓΙΟΣ ΒΛΑΣΙΟΣ» ή «ΝΙΚΟΔΗΜΕΙΟΝ» (Λιβαδειά),
Κέντρου Επανένταξης Ψυχικώς Πασχόντων (Λιβαδειά),
Εκπαιδευτηρίου Δημιουργικής Απασχόλησης Παίδων με Ειδικές Ανάγκες σε συνεργασία με άλλους φορείς του Νομού (Λιβαδειά), Κέντρου Πρόληψης για τα ναρκωτικά (Λιβαδειά),
Συσσιτίων Απόρων συμπεριλαμβανομένων και οικονομικών μεταναστών (Θήβα).
Πρωτοστάτησε για τη δημιουργία του Κέντρου Ευαισθητοποιήσεως Πληθυσμού σε θέματα περιβάλλοντος και οικονομικών μεταναστών, το οποίο λειτουργεί στα Οινόφυτα.
Παράλληλα δημιούργησε εστίες έρευνας, ψυχικής ανάτασης και προβληματισμού, όπως το Κέντρο Ιστορικών και Αρχαιολογικών Ερευνών ( Ζάλτσα – Ιερά Μονή Παναγίας του Μύρου ή Λυκούρεση ).
Για τη συμβολή του στο φιλανθρωπικό έργο της Μητροπόλεως Θηβών και Λεβαδείας, που σχετίζεται με την υγεία, τιμήθηκε από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Κραϊόβα στη Ρουμανία, με την απονομή του τίτλου του Επιτίμου Διδάκτορος.
- Οι αγώνες του και η συνεχής επαγρύπνησή του είχαν ως αποτέλεσμα: την ματαίωση των σχεδίων των μαρτύρων του Ιεχωβά για την λειτουργία διεθνούς χιλιαστικού κέντρου στην επαρχία του.
- Για μακρό χρονικό διάστημα υπήρξε στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ αρχικά ως Γραμματέας και Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου, ενώ η συνεργασία τους συνεχίστηκε και το διάστημα της διακονίας του στην Ι. Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας.
- Η συντριπτική πλειοψηφία των κληρικών που άφησε στην Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας οι 82 στους 110 είναι πτυχιούχοι θεολογίας και μερικοί από αυτούς διαθέτουν παράλληλα και δεύτερο πτυχίο (φιλόλογοι, αρχιτέκτονες, ιατροί, γεωπόνοι, παλαιογράφοι, καθηγητές πληροφορικής, διδάσκαλοι, οικονομικών επιστημών κ.α.).
Σε αυτούς συγκαταλέγονται ένας τακτικός καθηγητής της θεολογίας, ένας λέκτορας της θεολογίας, τρεις διδάκτορες και πέντε μεταπτυχιακοί υποψήφιοι διδάκτορες.
Το 1998 ήταν ένας εκ των υποψηφίων της αρχιεπισκοπικής εκλογής αλλά ηττήθηκε από τον από Δημητριάδος Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο κατά την τρίτη ψηφοφορία μετά τις άδικες κατηγορίες για οικονομικό σκάνδαλο για τις οποίες δικαιώθηκε αργότερα.
Οι άδικες κατηγορίες και η δικαίωση
Τον Απρίλιο του 1998 ο αρχιεπισκοπικός θρόνος των Αθηνών χηρεύει. Οι μητροπολίτες Θηβών Ιερώνυμος, Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος και Δημητριάδος Χριστόδουλος βρίσκονται αντιμέτωποι στη μάχη της διαδοχής.
Την ίδια περίοδο η Εκκλησία της Ελλάδος συγκλονίζεται από καταγγελίες και φήμες που έκαναν λόγο για υπεξαίρεση ενός τεραστίου ποσού ύψους 4 δισ. δραχμών ,ενός ποσού που το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας είχε χορηγήσει για την εκτέλεση ορισμένων έργων βάσει ολοκληρωμένων μελετών.
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος είχε ορίσει διαχειριστική επιτροπή, στην οποία δεν συμμετείχε ο τότε Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας Ιερώνυμος.
Ορισμένοι, γνωστοί σήμερα, του απέδωσαν αφενός μεν την κατηγορία ότι αυτός έκανε την κατανομή των επιχορηγήσεων σε αρχιερείς που τον στήριζαν και, αφετέρου, ότι καταχράστηκε το τεράστιο ποσό. Τα ΜΜΕ κατευθυνόμενα οργίασαν και ο Ιερώνυμος έγινε βορά τους.
Μέσα σε ένα καταφανώς προεκλογικό κλίμα το οικονομικό σκάνδαλο και η ενδοεκκλησιαστική πόλωση θα πάρουν γιγάντιες διαστάσεις.
Ο Θηβών αρνείται κάθε κατηγορία, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται περί λασπολογίας που αποσκοπεί στο να τον θέσει εκτός μάχης στην εκλογή για την ανάδειξη αρχιεπισκόπου.
Σε δημοσίευμα τον Απρίλιο του 2014 στο ΒΗΜΑgazino
αναφέρεται :
«Ταλαιπωρήθηκα και πικράθηκα» καταθέτει σήμερα ο κ. Ιερώνυμος. (2014)«Και απογοητεύτηκα πάρα πολύ. Όταν διαβάζεις σε όλες τις εφημερίδες, όταν βλέπεις σε όλες τις τηλεοράσεις ότι έκανες κατάχρηση 4 δισεκατομμυρίων χωρίς να είσαι καν μέλος της επιτροπής που διαχειρίστηκε τα κονδύλια, όταν εσύ στέλνεις τις απαντήσεις σου και δεν δημοσιεύονται αλλά κλειδώνονται, αισθάνεσαι να ασφυκτιάς, να πνίγεσαι…»
Θα αντιδράσει προσφεύγοντας στη Δικαιοσύνη και ζητώντας από τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου να διατάξει δικαστική έρευνα σε βάθος. «Εκείνο που πονά περισσότερο είναι ο άδικος πόνος» υπογραμμίζει.
«Και ιδίως η συκοφαντία. Και είναι συγκλονιστικό όταν γνωρίζεις ότι το γνωρίζει και αυτός που σε συκοφαντεί αλλά επιμένει. Δεν έχεις όπλα τότε, δεν σου επιτρέπεται να εκδικηθείς, το μόνο που μπορείς είναι να έχεις υπομονή.
Αυτό είναι ένα πολύ δύσκολο κομμάτι στη ζωή μας. Συνηθισμένο όμως».
Σημειωτέον ότι το ποσό των 4 δισ. δραχμών βρέθηκε στο Ταμείο της Εκκλησίας .
Ο τότε Μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας κ. Ιερώνυμος όμως, θα περιμένει τρία χρόνια για την οριστική δικαίωσή του από την κοσμική Δικαιοσύνη με το απαλλακτικό βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών.
Όπως δηλώνει στο ίδιο δημοσίευμα ο νυν Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας:
«Στενοχωριόταν πρωτίστως για τους φίλους μητροπολίτες που δεν τον στήριξαν, όχι στην εκλογή, αλλά σε όλες αυτές τις κατηγορίες». Οι λίγοι αδελφοί επίσκοποι που επισκέπτονται, πολλές φορές λάθρα, τον χαμένο της εκλογής, γίνονται μάρτυρες αυτής της βαθιάς απογοήτευσης με τα «ανθρώπινα» στη διοίκηση της Εκκλησίας.
Η πικρία του θα τον οδηγήσει σε μια συνειδητή απομόνωση από την κεντρική διοίκηση, θα απέχει για καιρό από επιτροπές και συλλείτουργα (θα αρνηθεί ακόμη και επίσκεψη στη Μητρόπολη του τότε Αρχιεπισκόπου).
Δεν θα διστάσει να ενθαρρύνει τα πνευματικά του παιδιά να απομακρυνθούν από κοντά του, προκειμένου να μην ανακοπεί η δική τους πορεία μέσα στην Ιεραρχία.
Τα περισσότερα, που θα μείνουν κοντά του μέχρι και σήμερα, αποφαίνονται ότι «κακώς σήκωσε τότε πάνω του ευθύνες άλλων», ενώ του καταλογίζουν «
σκανδαλιστική συγχωρητικότητα και έλλειψη μνησικακίας».
Η οδύνη του ’98, λένε όσοι γνωρίζουν, θα εκτονωθεί με μια έξαρση του κοινωνικού του έργου στη Βοιωτία. Στο τέλος, ακόμη και οι «αντίπαλοι» θα υπαναχωρήσουν.
Σε συνέντευξή του στο «Βήμα» (στις 12.2.2006 στη Μαρία Αντωνιάδου) ο τότε Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Καλλίνικος Καρούσος εκ των πυλώνων της «Χρυσοπηγής» και ο ιεράρχης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάρρηση Χριστοδούλου στον αρχιεπισκοπικό θρόνο) δηλώνει: «Εγώ πιστεύω ότι ο Μητροπολίτης Θηβών ήταν αθώος, το πίστευα και το πιστεύω».
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Β΄ . Το μοναστήρι της ψυχής του… Όσιος Λουκάς
Ο ίδιος πιστεύει ότι ο Όσιος Λουκάς τον βοήθησε – ακόμη και στην εκλογή του στις αρχιεπισκοπικές εκλογές του 2008.
«Ο Όσιος Λουκάς μπήκε στη ζωή μου χωρίς να το περιμένω, χωρίς να το ξέρω – αλλά τον αγάπησα και τον αγαπώ πολύ τον χώρο της μονής», δήλωσε ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος.
«Είχα μια περιπέτεια στη ζωή μου με τα εκκλησιαστικά και θεωρούσα ότι ήμουν αδικημένος». Απογοητευμένος, αλλά αισιόδοξος με δύναμη, όπως εκμυστηρεύεται, προσευχήθηκε στον Όσιο Λουκά για να αποκατασταθεί η αδικία «και έτσι έγινε».
(Υπενθυμίζεται ότι το 1998 ο κ. Ιερώνυμος ήταν υποψήφιος για την Αρχιεπισκοπή Αθηνών και κάποιοι είχαν σπεύσει να τον συκοφαντήσουν για εμπλοκή σε οικονομικά σκάνδαλα. )
Πολύ σύντομα η αλήθεια επικράτησε – και ο ιεράρχης θεώρησε ότι ήταν ένα πρώτο σημάδι από τον Όσιο Λουκά.
Το δεύτερο σημάδι ήταν η ημερομηνία των αρχιεπισκοπικών εκλογών του 2008: ορίστηκαν για τις 7 Φεβρουαρίου – ο κ. Ιερώνυμος εξελέγη Αρχιεπίσκοπος την ημέρα της γιορτής του Οσίου Λουκά!
«Στη Μονή είχα πάει για πρώτη φορά ως φοιτητής και δεν περίμενα ποτέ ότι θα συνδεθώ τόσο πολύ. Πήγα το ’77 ως ηγούμενος, αλλά το μοναστήρι ήταν σε μια δύσκολη κατάσταση. Είχε χάσει την πορεία του.
Το μοναστήρι έγινε για να λειτουργεί σαν μοναστήρι αλλά κάποια στιγμή ο εκσυγχρονισμός και η προοδευτικότητα “επέβαλλαν”, με τον δικό τους τρόπο, να αλλάξουν κάποια πράγματα. Κάποιοι τότε ήθελαν η Μονή να είναι μόνο μουσειακός χώρος.
Ωστόσο, με το πέρασμα των χρόνων εγκαταλείφθηκε και άρχισε να καταστρέφεται. Βρήκαμε αντίθετη την Αρχαιολογική Υπηρεσία. Βέβαια, ήμουν διχασμένος διότι και οι σπουδές μου είναι πάνω στην αρχαιολογία, αλλά από την άλλη πλευρά ήμουν και θρησκευτικός λειτουργός.
Η ρήξη ήταν αναπόφευκτη», σημειώνει.
«Η μακαρίτισσα η Μελίνα Μερκούρη -τότε υπουργός Πολιτισμού- μας δικαίωσε όταν της εξήγησα ότι μας ζητούν κάτι παράλογο», αναφέρει και ανασύρει από τη μνήμη του τη στιχομυθία που είχε μαζί της.
«Της είπα συγκεκριμένα ότι είναι σαν να αποφασίσουμε να σώσουμε, να αναστηλώσουμε, να διατηρήσουμε και να εκσυγχρονίσουμε το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου και μετά να πουν οι κρατικές υπηρεσίες στη Μελίνα Μερκούρη ότι δεν μπορεί και δεν πρέπει να παίξει εκεί θέατρο την παράσταση της Μήδειας γιατί με τα βήματά της θα το καταστρέψει!
Μετά από αυτήν τη συνάντηση όλα διευθετήθηκαν. Σε συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία, με διάφορους αρχαιολόγους που κατά καιρούς ερχόντουσαν εκεί, αλλά και με πιστώσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Μοναστήρι αναστηλώθηκε και έγινε πάρα πολύ όμορφο», προσθέτει.(Βήμα Ορθοδοξίας)
Στις 11 Οκτωβρίου του 1986, η Ιερά Μητρόπολη Θηβών και Λεβαδείας μετά από ενέργειες του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου Β´ (τότε Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας Ιερωνύμου) και όλων των τοπικών αρχόντων της Βοιωτίας, μετά από 526 ολόκληρα χρόνια, παρέλαβαν τα Ιερά λείψανα από τη Βενετία και τα επανατοποθέτησαν στις 13 Δεκεμβρίου του 1986 στη λειψανοθήκη του .
(Αντιπροσωπεία αποτελούμενη από τον τότε Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας και νυν Μακ. Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο, τον πρώην Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας κυρό Νικόδημο, τον τότε Ηγούμενο της Μονής και έπειτα Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κυρό Νικόδημο, τον αδελφό της Μονής και νυν Μητροπολίτη Θηβών και Λεβαδείας κ. Γεώργιο και τον αδελφό της Μονής π. Δοσίθεο Καστόρη μετέβη στη Βενετία, παρέλαβε τα χαριτόβρυτα ιερά λείψανα του Οσίου Λουκά και τα μετακόμισε στη Σεβάσμια Ιερά Μονή του την 13η Δεκεμβρίου 1986.)
Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Β΄. Εκλογή και ενθρόνιση
« Ιδού εγώ, Κύριε, απόστειλόν με» είναι η ακροτελεύτια ικεσία του π. Ιερωνύμου την 10η Δεκεμβρίου 1967 κατά την εις Πρεσβύτερον χειροτονία του. Και ο Κύριος τον απέστειλε στα πέρατα της Ελλάδος, αφού την 7η Φεβρουαρίου 2008 εξελέγη, ως ο 20ος προκαθήμενος της καθ’ Ελλάδα Εκκλησίας, ως Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, σύμφωνα με τις διατάξεις του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος, από Μητροπολίτης της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών και Λεβαδείας, την οποία θεοφιλώς ποίμανε από το 1981. Ενθρονίστηκε στον Καθεδρικό και Μητροπολιτικό Ναό των Αθηνών στις 16 Φεβρουαρίου του ίδιου έτους.
¨εψηφίσθην εγώ ο ελάχιστος ¨ , ήταν η πρώτη έκφραση του Μακαριωτάτου στον Μητροπολιτικό Ναό Αθηνών …
Στον εμπνευσμένο Ενθρονιστήριο Λόγο του ο Μακαριώτατος έκανε έκκληση προς όλους ώστε να συστρατευθούν σε κοινούς στόχους. Διαβάστε τον βαρυσήμαντο Ενθρονιστήριο Λόγο του Αρχιεπισκόπου πατώντας εδώ: https://ieronymos.gr/index.php/arxiepiskopos/viografiko
Είναι ζωτικής σημασίας Εκκλησία και Πολιτεία να συνεργαστούν διατηρώντας τους διακριτούς ρόλους τους, με στόχο την υπηρέτηση του λαού, είπε ο Αρχιεπίσκοπος.
- Καθήκον της Εκκλησίας, είναι να διατυπώνει λόγο και όχι να αμφισβητεί τους θεσμούς και να λαμβάνει πολιτικές θέσεις, αλλά να εκφράζει την αγωνία της κοινωνίας και να αναπτύσσει πνευματικά αντισώματα απέναντι στα φαινόμενα που εκφυλίζουν το πρόσωπο της κοινωνίας.
Παράλληλα, τόνισε ότι οι άνθρωποι της Εκκλησίας έχουν χρέος να μαρτυρούν με αγωνία ότι η Εκκλησία υπάρχει για να ενώνει τους ανθρώπους και αυτό επιτυγχάνεται, με έργα και όχι με λόγια. Γι’ αυτό, πρόσθεσε, η Εκκλησία δεν πρέπει να σιωπά στα προβλήματα των ανθρώπων.
Η Εκκλησία δεν δικαιούται να στρατεύεται σε μια ιδεολογία και πολιτική απέναντι σε άλλη, γιατί τότε δεν θα είναι Εκκλησία, αλλά μία παράταξη. Ο Μακαριώτατος εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τους ιεράρχες που τον εξέλεξαν ως Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος και ευχαρίστησε όλους εκείνους που παραβρέθηκαν στην ενθρόνισή του.
Τέλος, αναφέρθηκε και στους προσωπικούς του προβληματισμούς, που, όπως είπε, είναι η μέριμνα για τη νέα γενιά, η ευθύνη για την πορεία του νεοελληνικού πολιτιστικού γίγνεσθαι και η φροντίδα για κάθε δοκιμαζόμενο συνάνθρωπο.
Ενώ ανέπτυξε τις θέσεις του για τον τρόπο άσκησης των καθηκόντων του, εκφράζοντας ταυτόχρονα τη συμπαράστασή του στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.
«Ελάτε στο σπίτι σας για να το ανανεώσουμε και να το ανακαινίσουμε μαζί». Αυτά ήταν τα πρώτα λόγια του Αρχιεπισκόπου προς τους νέους. Είναι, άλλωστε, αδιαμφισβήτητη η μέριμνά του για τα νιάτα του τόπου. Στηρίζει με διάφορους φορείς και οργανισμούς της Αρχιεπισκοπής να στηρίζει τους νέους, ιδιαίτερα σήμερα που οι δυσκολίες είναι περισσότερες.
Η Ιερατική, η Αρχιερατική, η αρξάμενη Αρχιεπισκοπική διακονία και ανάλωση του για τον λαό του Θεού και η επίπονη ιστορική και θεολογική έρευνά του, αναγνωρίζεται από τους θεσμικούς Πανεπιστημιακούς φορείς
Στις 6 Ιουλίου 2010, αναγορεύεται Επίτιμος Διδάκτωρ των τμημάτων Θεολογίας και Κοινωνικής Θεολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Την 19η Ιουνίου 2013, αναγορεύεται Επίτιμος Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Στις 16 Απριλίου 2016, αναγορεύεται Επίτιμος Διδάκτωρ της σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης.
Την 10η Νοεμβρίου 2016, αναγορεύεται Επίτιμος Διδάκτωρ της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Στις 13 Δεκεμβρίου 2016, αναγορεύεται Επίτιμος Διδάκτωρ του Τμήματος Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Την 19η Οκτωβρίου 2017, αναγορεύεται Επίτιμος Διδάκτωρ του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών, της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτισμικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Στις 16 Απριλίου 2016 επισκέφθηκε, μαζί με τον Πάπα κ. Φραγκίσκο και τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, τον προσφυγικές δομές στη Λέσβο προκειμένου να ευαισθητοποιήσουν την κοινή γνώμη. Εκεί οι τρεις θρησκευτικοί ηγέτες υπέγραψαν κοινή διακήρυξη για τους πρόσφυγες.
Συγγραφικό έργο
Στο συγγραφικό του έργο συγκαταλέγονται πολλά άρθρα, μελέτες και βιβλία θεολογικού, κοινωνικού και ιστορικού περιεχομένου, εκ των οποίων αυτό με τον τίτλο
- «ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑΣ» βραβεύθηκε το 1970 με πρώτο βραβείο από την Ακαδημία Αθηνών.
- Το 2006 εκδόθηκε ο πρώτος από τους δύο τόμους έργου του με τον τίτλο «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ».
- Επανειλημμένες εκδόσεις έχει το βιβλίο του «ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ», το οποίο έχει μεταφραστεί και στα αγγλικά.
- Η «ΜΟΝΗ ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ ΔΑΥΛΕΙΑΣ» είναι ένα άλλο συγγραφικό δημιούργημά του.
- Επίσης «Η ΑΡΧΑΙΑ ΒΟΥΛΙΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ – ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΣΤΑ ΑΣΚΗΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ» διαπραγματεύεται άγνωστα αγιολογικά και ιστορικά θέματα της Βοιωτίας.
- Να αναφέρουμε ακόμη το «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΚΑΙ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΚΛΗΡΟΥ», Αθήνα 2012,
- «Η ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΕΦΗΜΕΡΙΑΚΟΥ ΚΛΗΡΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ», Αθήνα 2015,
- «Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΤΑ ΜΥΘΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΚΛΗΡΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ΛΑΪΚΙΣΜΟΥ, Αθήνα 2016,
- «ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ» Αθήνα 2020 και τέλος αλλά όχι τελευταίο, αφού περιμένουμε όλοι οι φιλίστορες τον Β΄ τόμο της «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ»,
- το «ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΑ ΚΑΙ ΕΚΠΟΙΗΤΕΑ ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑΚΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ» Αθήνα 2021.
Έργα του ως Αρχιεπίσκοπος
Από την πρώτη στιγμή έκανε αναφορά για την φροντίδα ανθρώπων κατατρεγμένων και αδύναμων και οι πράξεις του επιβεβαίωσαν τα λόγια του. Σήμερα στα όρια της Αρχιεπισκοπής μόνο στηρίζονται πάνω από 50.000 οικογένειες καθημερινά, ενώ σε αυτόν τον αριθμό προστίθενται και άνθρωποι που στηρίζονται ή διαμένουν σε ιδρύματα της Αρχιεπισκοπής. Δεν υπάρχει πτυχή του ανθρώπινου πόνου που να αφήνει αδιάφορο τον Αρχιεπίσκοπο. Γιατί, όπως ο ίδιος λέει, είναι ασύμβατο να ονομάζεσαι χριστιανός και να μην νοιάζεσαι για τον άρρωστο, τον φυλακισμένο, τον αναξιοπαθούντα, τον γυμνό, τον πεινασμένο, τον φτωχό, τον βασανισμένο, τον πρόσφυγα, τον μετανάστη, τον στιγματισμένο για την ψυχική του αρρώστια. Απέρριψε την υπερέκθεση στα μέσα ενημέρωσης. Πολλές φορές έβγαινε -ακόμη και χωρίς ασφάλεια- τη νύχτα στην Αθήνα, για να διαπιστώνει ο ίδιος τις συνθήκες στις οποίες ζουν οι άστεγοι, οι χρήστες ουσιών, οι μετανάστες. Δεν έδινε συνεντεύξεις και απέφευγε τα κηρύγματα από άμβωνος που θα γίνονταν πρωτοσέλιδα. Χωρίς να έχει κατεβάσει τον πήχη, κράτησε χαμηλούς τόνους, ενισχύοντας το προφίλ του θρησκευτικού ηγέτη μάλλον παρά του εθνικού.
Με πρωτοβουλία του δημιουργήθηκαν ή και ολοκληρώθηκαν οι κάτωθι δομές της Αρχιεπισκοπής Αθηνών:
- Αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και του Γενικού Φιλοπτώχου Ταμείου «ΑΠΟΣΤΟΛΗ». ( κοινωνικές δομές και προγράμματα , όπως η εκκλησία στο σπίτι , η εκκλησία στο δρόμο ,κοινωνικό ιατρείο ,κέντρα ψυχικής υγείας , κοινωνικά παντοπωλεία , αποστολή στους ακρίτες , στους φυλακισμένους , στους ασθενείς ,στους ηλικιωμένους , στις ένοπλες δυνάμεις , κέντρα δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά κ.α.) https://mkoapostoli.com/
- Κέντρο Γεροντολογίας & Προνοιακής Υποστηρίξεως «ΑΓΙΟΣ ΠΟΡΦΥΡΙΟΣ», στο Δήλεσι Βοιωτίας. Εγκαινιάσθη στις 23 Μαΐου 2019 παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου και του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου.https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/32-kentro-gerontologias-kai-pronoiakis-ypostiriksis-agios-porfyrios
- Κέντρο Παιδείας, Πολιτισμού και Εθελοντισμού «Η ΑΓΙΑ ΦΙΛΟΘΕΗ Η ΑΘΗΝΑΙΑ» – Κατασκηνώσεις της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στον Αυλώνα Αττικής.http://filiaa.gr/
- «Καρέλλειο», Πρότυπο Κέντρο Alzheimer και συναφών Παθήσεων, στο Χαλάνδρι. https://mkoapostoli.com/η-δράση-μας/κοινωνικές-δομές/καρέλλειο-πρότυπο-κέντρο-alzheimer/
- «Δημήτρειο», Κέντρο Δημιουργικής Απασχολήσεως Παιδιών (Κ.Δ.Α.Π.), στο Μοσχάτο.https://mkoapostoli.com/dimitreio
- 6. Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμορφώσεως, Πιστοποιημένη Εκπαιδευτική Δομή.https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/33-idryma-poimantikis-epimorfosis
- Πολιτιστικό Κέντρο Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, στο Ρουφ.https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/47-politistiko-kentro-roof
- 8. Ίδρυμα Περιθάλψεως Ατόμων με Νοητική Υστέρηση ή με Σύνδρομο Down «Μαρία Κόκκορη», στην Άνω Γλυφάδα.https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/34-down
- Δύο (2) Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (Σ.Υ.Δ.) «Αθανάσιος Μαρτίνος 1 & 2», στον Βαρνάβα Αττικής. -Στέγη κατακοίτων και Α.με.Α. Εγκαινιάσθη στις 4 Ιουνίου 2019 παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου. https://www.syd_martinos
- Δύο (2) Στέγες Υποστηριζόμενης Διαβίωσης (Σ.Υ.Δ.) «Ψαραύτειο», στο Μαρούσι.https://www.psarauteio/
- Βιβλιοθήκη της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.www.biaa.gr
- Κοινωνικό Φροντιστήριο της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών.www.kfiaa.gr
- Εκκλησιαστικό Ίδρυμα Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. -Κέντρο Νεότητος και Μουσικής Παιδείας «Ο ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ»της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών, το οποίο στεγάζεται σε ανακαινισμένο έκ βάθρων κτήριο (Κ.Παλαμά 7 Πατήσια) Εγκαινιάσθη στις 11 Οκτωβρίου 2019 (Αθήνα)http://www.sholi.gr/
- Μνημείο «ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ ΤΩΝ ΜΠΕΝΙΖΕΛΩΝ», στην Πλάκα. Τις πύλες του στο κοινό άνοιξε στις 19 Φεβρουαρίου 2017, το Αρχοντικό της Αγίας Φιλοθέης της Αθηναίας (οικία Μπενιζέλου-Παλαιολόγων), ένα από τα παλαιότερα σωζόμενα κτήρια του Κλεινού Άστεως των Αθηνών, ανήμερα της εορτής της Αγίας, με την τέλεση του αγιασμού των εγκαινίων από το Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο Β’. https://archontiko-mpenizelon.gr/el/ Ανάδειξη Υστερορωμαϊκού τοίχους και ευρημάτων περιβάλλοντος χώρου.
- Στέγη Κατακοίτων Γερόντων, «ΑΓ. ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ»https://stegikatakoiton.gr/agios-panteleimon
- Ίδρυμα – Γραμματεία καταπολέμησης ανθρωπιστικής κρίσης.https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/50-idryma-grammateia-katapolemisis-anthropistikis-krisis
- Αυτοτελής Υπηρεσία Διασύνδεσης και Σχέσεων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών με την Ευρωπαϊκή Ένωση.https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/130-aftotelis-ypiresia-diasyndesis-kai-sxeseon-tis-ieras-arxiepiskopis-athinon-me-tin-evropaiki-enosi
- Βρεφονηπιακός Σταθμός και Νηπιαγωγείο, «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ», στο Δήλεσι Βοιωτίας.https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/113-paidikos-stathmos-evaggelismos-tis-theotokouhttps://www.facebook.com/paidikos_dilesi
- Βιβλιοθήκη Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου Β΄, στα Οινόφυτα Βοιωτίαςhttps://www.ieronymoulibrary.gr
- Κέντρο Εκκλησιαστικής Διακονίας, στα Οινόφυτα Βοιωτίας https://kedoinofyta.gr/
https://ieronymos.gr/index.php/idrymata/10-idrymata/75-kentro-ekklisiastikis-diakonias-oinofyton
https://www.facebook.com/kedoekkl
- Μουσείο Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου Β΄, στα Οινόφυτα Βοιωτίας.
- Θεμέλιος Λίθος του Κειμηλιαρχείου ΑρχιεπισκόπουΙερωνύμου Β’ Οινόφυτα Βοιωτίας (2/3/2022)
23.Παιδικός σταθμός «Ζωοδόχος Πηγή» στο Δήλεσι https://www.facebook.com/profile.php?id=100077561895604
- Εγκαίνια νέου ΚΔΑΠ–Α.με.Α στο Ίδρυμα Μαρία Κόκκορη με την Επωνυμία «ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΓΡΑΙΚΟΣ».
Μέριμνά του επίσης από την πρώτη στιγμή του Μακαριωτάτου ήταν η κατασκευή, αποκατάσταση και συντήρηση Ιερών Μονών και Ιερών Ναών.
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΘΗΚΑΝ: Το Γηροκομείο της Ιεράς Μονής Κοιμήσεως Θεοτόκου Πεντέλης με την (Καλλιτεχνική αποκατάσταση τοιχογραφιών, γλυπτού διακόσμου και κειμηλίων της Ι.Μ.) όπου δημιουργήθηκε Εκθεσιακός χώρος Κειμηλίων (ΚΕΙΜΗΛΙΑΡΧΕΙΟ).
–Ο Ιερός Καθεδρικός Ναός Αθηνών (αποκατάσταση τοιχογραφιών, αγιογραφιών και καλλιτεχνικού διακόσμου του Ιερού Καθεδρικού Ναού των Αθηνών) και ανακαίνιση εκ βάθρων του Εκθεσιακού Χώρου Κειμηλίων του Ναού (ΚΕΙΜΗΛΙΟΦΥΛΑΚΕΙΟ). Εγκαινιάσθη στις 19 Ιανουαρίου 2020 παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου.
- Ο Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου Αχαρνών (αποκατάσταση του Ιερού).
- Ο Ιερός Ναός Αγίας Τριάδας Πεντέλης «του νερού» (αποκατάσταση του Ιερού Ναού και συντήρηση των τοιχογραφιών του Ι. Ν Αγίας Τριάδας Πεντέλης «του νερού»).
- Ο Ιερός Ναός Αγίου Δημητρίου «των όπλων» (οικοδομική και καλλιτεχνική αποκατάστασή του).
- Ο Ιερός Ναός Παμμεγίστων Ταξιαρχών Πεδίον του Άρεως
- Ο Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως Σωτήριος Κοττάκη στην Πλάκα.
Επίσης μετά από ενέργειες του Μακαριωτάτου υλοποιήθηκαν τα κάτωθι:
-Τον Μάϊο του 2011 κατοχυρώθηκε για πρώτη φορά θεσμικά ο διάλογος της Εκκλησίας με την Πολιτεία.
-Η ένταξη των κληρικών στο ενιαίο μισθολόγιο δημοσίων υπαλλήλων.
-Ιδρύθη για την αξιοποίηση της Εκκλησιαστικής Περιουσίας η «Εταιρία Αξιοποίησης Ακίνητης Εκκλησιαστικής Περιουσίας Α.Ε.».
-Επίσης αναγνωρίσθηκαν επίσημα από το Κράτος όλες οι άδειες που έχουν εκδοθεί από την υπηρεσία της Ναοδομίας της Εκκλησίας της Ελλάδος από το 1988 μέχρι σήμερα.
Ως Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος προεδρεύει σε δεκάδες ιδρύματα, κληροδοτήματα και κοινωνικούς φορείς. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι είναι Πρόεδρος της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας (ΕΛΙΚΑΡ) και Πρόεδρος του νεοσύστατου Κέντρου Έρευνας και Μελέτης της Βοιωτίας Διαχρονικά.
Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος Β΄ είναι ο άνθρωπος της αγάπης, της προσευχής και της ιστορικής έρευνας.
Πορεύεται με πυξίδα την αγάπη του στο Θεό και τον πλησίον.
Έτσι συνεχίζει την πορεία του στα πέρατα της αγάπης, με ελλιμενισμό στα ουσιώδη της ζωής, με εν – συναίσθηση των αναγκών, του αγώνα και της αγωνίας, των ανθρώπων, λαού και αρχόντων, που ο Θεός του εμπιστεύτηκε.
Με πληροφορίες από: https://kedoinofyta.gr/archives/8371
Αφιερωματικός διαδικτυακός χώρος: https://ieronymos.gr/
Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος
ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ Β΄